Standard Lekcji
Pracownicy CNZ opracowali standard lekcji online – zestaw elementów, które mają zapewnić wysoką jakość nauczania, atrakcyjność zajęć i efektywne przyswajanie wiedzy przez uczniów.

Standard ten zakłada, że każda lekcja powinna zawierać następujące elementy:
- Hak myślowy: Na początku lekcji nauczyciel wprowadza element zaskoczenia, np. ciekawą historię, inspirujące pytanie, zagadkę, intrygującą grafikę itp., aby przyciągnąć uwagę uczniów, wzbudzić ich ciekawość i zainteresować tematem.
- Część zasadnicza: To główna część lekcji, podczas której przekazywane są nowe treści. Są one prezentowane w atrakcyjnej formie, np. za pomocą filmów, prezentacji multimedialnych czy interaktywnych ćwiczeń.
- Sketchnotka: W trakcie lekcji uczniowie tworzą graficzną notatkę, która pozwoli im, za pomocą symboli połączonych z tekstem, uporządkować najważniejsze informacje w sposób klarowny i przystępny.
- Zadanie/ćwiczenie: Na końcu lekcji uczniowie wykonują zadanie lub ćwiczenie, dzięki któremu utrwalają wiedzę i sprawdzają swoje umiejętności. Otrzymują od razu informację zwrotną, czy prawidłowo odpowiedzieli na pytania. W razie błędu dowiadują się, która odpowiedź jest właściwa.
- Refleksja: Ostatnim etapem lekcji jest krótka refleksja uczniów nad tym, czego się nauczyli, co ich najbardziej zainteresowało, z czym mieli trudności itp. Nauczyciel wskazuje źródła – zarówno te, z których korzystał oraz dodatkowe, służące do dalszego zgłębiania tematu lekcji.
Dzięki zastosowaniu takiego standardu uczniowie mają szansę aktywnie zaangażować się w proces nauczania poprzez różnorodne formy pracy oraz rozwijać swoją samodzielność. Wizualizacja i interaktywne elementy lekcji ułatwiają im zrozumienie skomplikowanych treści, a atrakcyjna forma zajęć zwiększa ich motywację do nauki.
Wprowadzenie tego standardu zapewnia efektywne nauczanie online i satysfakcję zarówno uczniów – uczestników lekcji, jak i nauczycieli prowadzących zajęcia.